KaméleonReklámkutatás és tervezés gyakorlatra kellett megtervezni egy integrált reklámkampányt az IKEA-nak. Szeretek ilyesmivel foglalkozni, de csak akkor, ha magától jön, a megrendelésre való munka soha nem tartozott a kedvenc időtöltéseim közé, de végül csak elkészült...

A kampány az IKEA-tárgyak designos megjelenésére épül, ezen belül is a fő irányvonal az üzlet bútorainak, tárgyainak pontos megfelelése a különböző szobastílusokhoz. Legyen szó akármilyen kinézetű lakásról, az IKEA-felszerelések belesimulnak a környezetbe, szinte láthatatlanná válnak. A kampány a stílusok különbözőségét és a pozitívan értelmezett láthatatlanságot használja fel.

Szlogen:

„IKEA. Jól megy a stílusodhoz.”

Gerilla Marketing:

Az egész kampány egy gerilla marketing akcióval indul. Az utcákon megjelennek különböző színű, kb. macskaméretűre nagyított kaméleonfigurák, amik nem az igazi állatokra, hanem animációs, kissé rajzfilmszerű figurákra hasonlítanak. Így elérhető, hogy „jófejnek”, „aranyosnak” tűnjenek. Ezek a város különböző pontjain, minden utalás nélkül tűnnek fel, lámpaoszlopokon, fák ágain, falon stb. Színük mindig felveszi a környezet színét, mintázatát. A figurák „hatására” az interneten elindul egy oldal, ami ezzel a jelenséggel foglalkozik, mindenki „vadászhat” rájuk, bejelentheti, hogy hol látott újat.

Outdoor, printreklám:

Megjelennek a plakátok, amin különböző stílusban berendezett szobák láthatóak, IKEA-bútorokkal, -tárgyakkal berendezve. A kép tetején rövid felirat: „Ügyesen alkalmazkodik a környezetéhez...”. A képen elsőre nem feltűnően egy animált kaméleon van valamelyik tárgyon (pl. kanapén) és a színe, mintázata megegyezik a háttérrel, szinte csak a körvonalai látszódnak. A kép jobb alsó sarkában szerényen a szlogen és a logo.

Televízió:

A reklámban látható lakások mindegyike IKEA-bútorokkal, tárgyakkal van berendezve.
Feltűnik az első kép: Alámondott, kiírt szöveg: „Ha precíz vagy...”. Gondosan elrendezett szobát láthatunk, megnyugtató zene szól, belép egy üzletember, szépen felakasztja a fogasra az öltönyét. Következő kép: „Ha szétszórt vagy...” Szétdobált holmik, kemény rockzene szól, belép egy szakadtan öltözött fiatal és ledobja a táskáját a sarokba, majd leveti magát az ágyra. „Ha az élénk színeket szereted...” Túlzottan, feltűnően világos színekkel berendezett lakás, pöttyös, csíkos holmik, tipikus discozene a háttérben, belép egy rózsaszínbe öltözött lány, lerakja a lila bőröndjét. „Ha nem szereted az élénk színeket...” Ízléses, de inkább kék és szürke tárgyakkal berendezett lakás, belép egy megfontolt fiatalember mappával a kezében és leül az íróasztalhoz írni, közben visszafogott popzene. „Ha a jövőnek élsz...” Modern kinézetű bútorokkal berendezett lakás, belép egy lány laptoppal, és internetezni kezd, alatta sci-fi-szerű zene. „Ha inkább nosztalgiázni szeretsz...” Régies, már-már antik hatású szoba, belép egy szemüveges, komoly fiatalember, és leül az egyik fotelbe olvasni, közben klasszikus zene hallatszik. Kép áttűnik, a házat kívülről látjuk, kiderül, hogy a különböző lakások ugyanabban a házban vannak. Ahogy távolodik a kép a háztól, látható, hogy a fák, bokrok tele vannak különböző színű kaméleonokkal. Közben: „Akármilyen életet is élsz...” „... nálunk megtalálhatod az otthonodhoz szükséges bútorokat.” A film végén megjelenik a felirat: „IKEA. Jól megy a stílusodhoz.”

Direkt Marketing:

Az eddig a különböző akciókban résztvevő fogyasztók és a BM-től vásárolt 18-35 éves emberek adataiból készült adatbázis alapján névreszóló színes, néhány oldalas prospektust küldenek ki, amiben a legújabb termékek vannak. Díszítésként itt is megjelenik egy-két kaméleon.

„Kedves [Név]!

Már tapasztalhattad, hogy az IKEA-bútorok milyen kényelmesek. Engedd meg, hogy most bemutatkozzunk másik oldalunkról is. Egy szoba berendezésénél fontos szempont a kényelem. De mit szólnál, ha a tárgyak nemcsak hasznosak lennének, hanem szépek is? Nem csak használni jó őket, hanem már az is jó érzéssel tölt el, ha csak rájuk nézel. Látogass el hozzánk, hogy saját szemeddel győződhess meg róla!

[Termék fotók, árak]”

Budget megoszlás:

A 240 millió forintból 120 milliót a TV-kampányra (média hely, filmek gyártása), a másik 120 milliót pedig a többi felmerülő költségre kell fordítani.

Időbeosztás:

A kampány 2008. márciusában a kaméleon figurák feltűnésével indul. Ezek „vadászata” áprilisig tart, pontosabban ekkor indulnak az outdoor, print reklámok, egyszerre a televíziós hirdetésekkel. A kampány májusban ér véget.


Keresés

Ajánló